Artigo:"OCDE reconhece (mais uma vez) o desafio do envelhecimento da profissão docente e da desvalorização social do estatuto de professor"

Pastas / Informação / Todas as Notícias

"OCDE reconhece (mais uma vez) o desafio do envelhecimento da profissão docente e da desvalorização social do estatuto de professor"

Relatório de 2018: "Curriculum Flexibility and Autonomy in Portugal - an OECD Review"

"Teaching workforce structure and status: Portugal has few young teachers and the teaching profession has a low status.

The average age of a Portuguese teacher is around 46 years old, which is close to the OECD average (OECD, 2017). What this average conceals, however, is the distribution of teachers over different age groups. Compared with other countries, Portugal has a very low number of teachers below the age of 30. In both primary and secondary education, only 2% of Portuguese teachers fall in this age group (OECD, 2016). In addition, as Figure 3.3 shows, only a very small number of Portuguese teachers feel that teaching is valued in society. It can affect the quality of the teaching workforce, for example, "such perception can affect the number and quality of the candidates wishing to enter teaching, as well as the retention of teachers already on the job" (TALIS, 2014[42]) Feeling valued not only contributes to job satisfaction of current teachers, but also attracts young people to choose for the teaching profession."

Talvez que a Santa OCDE faça o governo e o país entender que não há reformas eficazes sem professores motivados, e que não é com cosméticas ou privatizações cleptogénicas que daremos o salto qualitativo necessário para acomodar as necessárias alterações pedagógicas que garantam um resposta eficaz aos novos desafios.

O novo riquíssimo educativo, que passa por uma adesão incondicional e acrítica à vaca sagrada das TICs, tem de ser integrado por conceções educativas e modelos pedagógicos potenciadores do desenvolvimento harmonioso das crianças e jovens, emancipado as escolas dos mercantilismos que se intruem no sistema educativo via seguidismo acéfalo de dirigentes e outros professores neófitos, ingénuos ou vendidos.

João Correia